donderdag 12 augustus 2010

6400m naar 5300m

Wakker worden en wachten tot de zon de tent verwarmd. Ontbijt krijg ik niet naar binnen dus spullen inpakken, tent afbreken en op weg naar beneden. Vanaf het kamp door het sneeuwspoor naar het touw boven de afdaling door het stuk rots. De meeste klimmers dalen hier af met gordel en acht, die wij niet bij hebben. Ik wikkel het touw om mijn rechterarm en laat het vieren met mijn linker. Maar van bovenaf is de rotspassage overzichtelijk en vind ik voldoende plaats voor mijn lompe schoenen met stijgijzers. Jan klimt snel achter me aan en ik maak vlug een paar fotos van hem. Verder langs de tentjes op 6100m en de hoek om voor de traverse richting kamp 5800m. De sneeuw is goed en met onze stijgijzers hebben we goede grip. Bij 5800m pauzeren we een uur op de smalle richel en breken dan de tent af die we hier nog hadden staan. Verder omlaag, langs het vaste touw en daarna over het grote horizontale sneeuwveld. De zon is fel en het wordt ontzettend heet. Het laatste stuk richting C1 ga ik wat langzamer door vermoeiheid en de hete zon. Onderaan de helling glijden we het laatste stuk omlaag, remmend met onze pickel in de sneeuw naast ons. In het kamp zet ik direct twee branders aan om voldoende sneeuw te smelten voor thee en avondeten. Voordat de zon goed en wel onder is, lig ik al in mijn slaapzak en kan ik nog net de satelliettelefoon controleren voordat ik in slaap val...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten