Na slechts vier uur slaap tol ik uit mijn hotelbed en wandel ik alweer het 32 graden hete Dushanbe in. Bij en rond de bazaar loop ik de tientallen reisbureautjes af op zoek naar het kantoor van Air Baltic. Uiteindelijk vind ik het pas via Google Maps... Ik wil mijn internationale ticket naar een week eerder verzetten en de dame begint op haar nieuwe laptop te rammelen. Ik hoor de kassa in haar achterhoofd al rinkelen. "Yes, no problem" Het aanpassen van het ticket komt er eigenlijk op neer dat ik gewoon een nieuw ticket koop. Voor bijna 600 US$... Of nog een volle week hier duimen draaien... Naar huis! Alleen moet ik cash afrekenen en kom ik 55 dollar te kort... Een hardlooprondje in de stad onder snikhete zon langs verschillende pinautomaten en banken volgt om de restererende dollars te vergaren. Terug naar het kantoortje waar ik haar een bezwete pak dollars in de handen frommel. Ik heb mijn ticket, op weg naar huis!
donderdag 19 augustus 2010
Rennen voor Dollars
Na slechts vier uur slaap tol ik uit mijn hotelbed en wandel ik alweer het 32 graden hete Dushanbe in. Bij en rond de bazaar loop ik de tientallen reisbureautjes af op zoek naar het kantoor van Air Baltic. Uiteindelijk vind ik het pas via Google Maps... Ik wil mijn internationale ticket naar een week eerder verzetten en de dame begint op haar nieuwe laptop te rammelen. Ik hoor de kassa in haar achterhoofd al rinkelen. "Yes, no problem" Het aanpassen van het ticket komt er eigenlijk op neer dat ik gewoon een nieuw ticket koop. Voor bijna 600 US$... Of nog een volle week hier duimen draaien... Naar huis! Alleen moet ik cash afrekenen en kom ik 55 dollar te kort... Een hardlooprondje in de stad onder snikhete zon langs verschillende pinautomaten en banken volgt om de restererende dollars te vergaren. Terug naar het kantoortje waar ik haar een bezwete pak dollars in de handen frommel. Ik heb mijn ticket, op weg naar huis!
Met moeite terug in Dushanbe
Terug in Dushanbe... Na opnieuw weer veel NIET en MIS communicatie vloog er dan gisteren toch een helikopter. Eerst werd de tijd van 09:30u genoemd. Geen heli. Daarna 10:00u. Geen heli. Daarna 10:30u. Geen heli. Uiteindelijk werd het pas 14:00u voordat we het kenmerkende geluid van de helikopter hoorden aankomen. Snel rennen naar het heliplatform en toen kon het duwen en trekken beginnen. Er was al bijna geen ruimte meer in de heli door alle bagage en Jan en ik moesten haast vechten om aan boord te komen met onze tassen. Duwen, wegsmijten van andere tassen en trekken aan jassen, ellebogen en materiaal om aan boord te komen van het militaire toestel. Zwetend en hijgend lukte het om een plekje te krijgen. Gelukt. We verlaten basiskamp en al snel is het niet meer dan een stipje. Helaas vliegen we maar tot Dzhirgital... Vandaar gaan we blijkbaar per auto verder (7uur!) naar Dushanbe. Terwijl we toch echt voor de volledige vlucht geboekt hebben. Maar we zijn dit soort misleiding wel haast gewend. We zoeken een plekje bij een restaurant en wachten af.
De auto's gaan pas om 19:00 uur rijden want verderop zijn ze asfalt aan het leggen en is de weg dicht... Dan ineens gaat de helikopter alsnog! Zonder ons... Tuurlijk, waarom zou je dit ook nu weer communiceren aan ons..
Om 17:00 gaan we rijden en om 17:30 staan we voor de wegafzetting weer stil... Uiteindelijk rijden we de nacht in en arriveren we om 03:0uur in Dushanbe. Na nog de nodige irritatie en oponthoud hebben we onze kamer in het hotel en val ik uitgeput in slaap. Volgende uitdaging: het verzetten van mijn internationale vluchtticket...
Om 17:00 gaan we rijden en om 17:30 staan we voor de wegafzetting weer stil... Uiteindelijk rijden we de nacht in en arriveren we om 03:0uur in Dushanbe. Na nog de nodige irritatie en oponthoud hebben we onze kamer in het hotel en val ik uitgeput in slaap. Volgende uitdaging: het verzetten van mijn internationale vluchtticket...
woensdag 18 augustus 2010
No Somoni No
Maar de belangrijkste reden om geen poging te wagen voor mij was toch de enorme imposantheid van de berg. Vanaf het basiskamp KNALT hij echt boven alles uit en de route erop is zeker behoorlijk. Ons teamlid Hans van der Meulen, die op dit moment opnieuw een poging op deze berg doet, noemt de berg zeker vergelijkbaar met een 8000-er. Voor mij leek hij een tikkeltje "too much". Ten tweede was ik na de inspanningen op Peak Korzhenevskaya zeker niet fit en sterk genoeg om "snel" genoeg omhoog te kunnen op Somoni. Geen poging dus. Vind ik het erg? Ja... Aan de andere kant, had ik een redelijke kans gemaakt? Nee.. Ik denk het niet. Ik ben blij met het behalen van de top van Peak Korzheneveskaya (7105m). Om twee bergen van dit kaliber achter elkaar te beklimmen; daar moet je een heel sterk klimmer voor zijn. Precies zo iemand als Hans is. (naschrift Twan: op 20 augustus bereikte Hans inderdaad de 7495m hoge top van de Somoni!)
maandag 16 augustus 2010
Basiskamp feestjes
zondag 15 augustus 2010
SMS from 881622432359@msg.iridium.com
Abonneren op:
Reacties (Atom)